Navegació interna

Història

Història

La línia ferroviària Lleida–La Pobla de Segur va ser inaugurada el 3 de febrer de l’any 1924, però només es va construir el tram Lleida–Balaguer. Anys més tard i passada la Guerra Civil, fou Renfe qui s’encarregà de continuar les obres de la via per arribar l’any 1949 a Cellers, l'any 1950 a Tremp i, per acabar, l'any 1951 a La Pobla de Segur.

Encara que en aquell moment s’estudia la possibilitat real de fer arribar la línia un tram més amunt, fins a Sort, el projecte transfronterer de completar la línia a Saint Girons (França) queda al final descartat definitivament.

La via transcorre per la dreta del riu Segre des de Lleida fins a Balaguer. Ho fa per una via única en un itinerari planer fins que arriba a les primeres muralles muntanyoses de Sant Llorenç de Montgai i Camarasa. Ben aviat, el tren forma part de la conca del riu Noguera Pallaresa que l’acompanyarà, entre embassaments i serralades muntanyoses com el Montsec, fins a la Pobla de Segur, la darrera parada. Per arribar fins allà, el tren haurà hagut de superar un total de 41 túnels i 31 ponts.

L’any 2005 la línia Lleida–La Pobla de Segur és traspassada per Renfe a Ferrocarrils de la Generalitat. Tot seguit, a l’abril de 2006, comencen les obres de restauració del traçat i a l’estiu del 2007 es restableix el servei de la línia. El temps que es necessita actualment per fer el viatge és d'1 hora i 50 minuts.